Voinko käyttää kirjoituksessani tältä löytynyttä kuvaa vinttikaivosta. Kuva tulisi tekstini kuvaukseen minkälainen vinttikaivo oli ennen aikaan. Teksti puhuu…

Kysytty

Voinko käyttää kirjoituksessani tältä löytynyttä kuvaa vinttikaivosta. Kuva tulisi tekstini kuvaukseen minkälainen vinttikaivo oli ennen aikaan. Teksti puhuu muistojen kultaisesta nauhasta ja tulili joululehteen kotipaikkakunnallani.

Vastaus

Vastattu

Tekijänoikeuslain mukaan julkistetuista teoksista saa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa. Sitaatilla tulee olla asiallinen yhteys teokseen, jossa sitaattia käytetään. Tähän tapaukseen voi soveltaa tuota lainkohtaa. Sinun ei tarvitse kysyä lupaa Riistavesi-seuralta, jonka julkaisussa kuva on, mutta sinun on mainittava lähde ja kuvan ottaja/omistaja. Esim.: Kuva: Riistavesi-seura, Riistaveden Museopihan virtuaaliopas. Myös internet-sivun osoitteen voi laittaa vaikka sulkuihin.