Voiko työkoneelle ladata internetistä ilmaisen peliohjelman? Töissä on paljon ns tyhjää vapaa-aikaa. Peliä ei kuitenkaan voi pelata kuin siten, että se…

Kysytty

Voiko työkoneelle ladata internetistä ilmaisen peliohjelman? Töissä on paljon ns tyhjää vapaa-aikaa. Peliä ei kuitenkaan voi pelata kuin siten, että se ladataan Windowsiin. Onko tämä sallittua tai pitäisikö sitä kysyä työnantajalta vaikka sitä en kyllä kovin kesken kehtaisi tehdä?
- Toisaalta virtuaalipelaaminen on myös harrastetoimintaa joka kehittää ja siitä on myös kisoja (e- sport). Koneella kuitenkin kaikki pläräävät mitä lystäävät töiden välissä, miksi en siis voisi pelata, vaikka se vaatiikiin asentamisen? Ja tosiaan kyse ei ole rahapelistä, ei saaden eikä menettäen.
- Miten on? Internetistä en tietoa löytänyt.

Vastaus

Vastattu

Hei!

Ei taida olla hyvä idea ladata omin päin netistä työkoneelle mitään. Ilmaisten asennettavien ohjelmien lataamisessa on aina se vaara että lataa samalla vahingossa jonkin haittaohjelman koneelle. Tuskin edes saisit ohjelmaa itse asennettua, jos et ole määritetty järjestelmänvalvojaksi, joka pystyy koneelle asentamaan ohjelmia. Lisäksi työkoneesi ei ole sinun vaan työnantajasi omaisuuttasi, jota sinun täytyy käsitellä oikein. Uusi työntekijä täytyy perehdyttää ja opastaa työhön hyvin ja siinä pitäisi tulla esille myös työpaikan sisäiset taukokäytännöt. Työntekijän velvollisuus on myös olla rehellinen. Jos mikä tahansa asia työpaikalla mietityttää, niin kyllä siitä täytyisi rohkeasti voida kysyä esimieheltä. Voit perustella halukkuuttasi pelaamiseen taukojen aikana mainitsemalla että se on kehittävää harrastetoimintaa.

Lähteenä käytin kirjaa Avaimet työelämään 2020 (Matti Nikkilä).

2 ääntä

Kommentit

Eikö teillä ole työsopimusta tehdessä sovittu siitä, että työntekijä ei mene operoimaan työnantajan omistamia laitteita?
Meillä on - yksi meni tekemään silti, ja tulos oli ,että työnantajan intranetiin levisi virus.
Onneksi se ei ehtinyt kaikille koneille, mutta pelaaja joutui kuitenkin maksamaan saastuneiden koneiden siivouksen. Jos on luppoaikaa, niin käyttäisit sitä johonkin hyödylliseen, vaikka lukemiseen tai kielten opiskeluun.

Selainpohjaisia peljä on netti pullollaan. Esimerkiksi legendaarista Transport Tycoon Deluxea pystyy pelaamaan selaimella - jos tekee tunnukset, voi jopa tallentaa edistymisensä ensi kerralle.