Tarvitseeko tietokonepelien peluuttamiseen yrityksessä asiakkaille jonkun/jotkut luvat?

Kysytty

Tarvitseeko tietokonepelien peluuttamiseen yrityksessä asiakkaille jonkun/jotkut luvat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslaki ei tunne "peliä" teoslajina, ei myöskään "tietokonepeliä". Lain ensimmäisessä pykälässä on puhutaan "kirjallisista ja taiteellisista teoksista", jotka saavat pykälän loppukaneetin mukaan ilmetä millä tavalla tahansa.

Tekijänoikeusneuvosto on vuosia sitten linjannut, että laissa mainitulla tietokoneohjelmalla tarkoitetaan ns. ohjelmistotuotetta (kuten PhotoShop), ei muihin teoslajeihin ensisijaisesti kuuluvia tuotteita, joiden käyttämiseen tarvitaan tietokoneohjelmaa. Tietokonepelit eivät siten ole lain tarkoittamia tietokoneohjelmia vaan jotain tarkemmin määrittelemättömiä "audiovisuaalisia tuotteita".

Oikeus pelata tai peluuttaa ei näyttäisi olevan millään lailla tekijänoikeudellisesti relevantti asia. Pelaaminen ei ole teoskappaleen valmistamista eikä yleisölle saattamista lainaamalla tai muulla tavalla. Jos pelituote on laillisesti hankittu, sen pelaamiskäyttö on näinollen tuotteen omistajan päätösvallassa eikä edellytä luvan hankkimista.

Ainakin teoriassa on mahdollista, että tietokonepelin myyntipakkauksessa on jokin käyttöehto, mutta Suomessa ei paketin aukaisemisella syntyvää sopimussuhdetta ole pidetty pätevänä, joten mahdolliset käyttörajoitukset ovat voimassa vain, jos ostaja on allekirjoituksellaan tai suullisesti rajoitukset hyväksynyt.

Sillä, pelataanko yksityisyyden piirissä vai yrityksessä, ei nähdäkseni ole tässä tapauksessa merkitystä.

Heikki Poroila