Otsikko
Voiko riikinruotsissa (varsinkin Tukholman alueella) käyttää sanaa fest puhuttaessa festareista/ tarkoittaessa festareita (eikä sanaa festival)? Mielestäni…

Kysytty

Voiko riikinruotsissa (varsinkin Tukholman alueella) käyttää sanaa fest puhuttaessa festareista/ tarkoittaessa festareita (eikä sanaa festival)?

Mielestäni fest-sana tarkoittaa juhlaa (yksittäinen tapahtuma) ja festival-sana sananmukaisesti festivaaleja (suurempia, usein monipäiväisiä kulttuuritapahtumia).

Poikkeavaa tulkintaa on kuitenkin esiintynyt, jolloin fest-sanaa käytettäisiin lyhenteenä festival-sanasta. Jos näin on yleisessä käytössä, onko silloin kyse alueen slangista tai murteesta?

Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Selvittelin asiaa sekä verkkohakujen että ruotsinkielisten työtovereiden avulla. Sana "fest" esiintyy verkossa toisinaan merkityksessä "festival", mutta yleensä aina yhdyssanan jälkiosana (gymnastikfest, schlagerfest, Jazzfesten). Ilmiö ei vaikuttaisi rajoittuvan Tukholman alueeseen. Pitäisin todennäköisenä, että sanan käytöllä on yhteys englannin kielen vastaavaan sanaan (ks. esim. Urban Dictionary) tai saksan moniin fest-loppuisiin tapahtumiin (Oktoberfest, Beethovenfest, Asparagusfest, Onionfest).