Voiko perushammaslääkäripuudutuksella puuduttaa korvasta kuulon?

Kysytty

Voiko perushammaslääkäripuudutuksella puuduttaa korvasta kuulon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen hammaslääkärilehden numerosta 2005:4, s. 208-211 löytyi artikkeli: Paikallispuudutuksen komplikaatiot (kirjoittajat Johanna Säkkinen, Mia Huppunen, Riitta Suuronen). Siitä selviää, minkätyyppisiä komplikaatioita puudutuksessa voi ilmetä: toimenpiteen aikana voi puudutusneula katketa, potilas voi olla yliherkkä puudutusaineelle, puudutusainetta voidaan laittaa liikaa tai puudutusaine ei tehoa. Missään em. tapauksissa kuulonmenetyksestä ei puhuta. Myös toimenpiteen jälkeen komplikaatiot ovat mahdollisia: voi syntyä hematooma (kudoksiin vuotaa verta), voi syntyä leukalukko tai voi tulla poikkeavia tuntoaistimuksia ja hermosärkyjä. Puudutusaineen joutuminen silmäkuopan alueelle tai silmän lihasten hermojen läheisyyteen voi aiheuttaa ohimenevän näkökyvyn ja silmän liikuttelukyvyn menetyksen. Hermojen vaurioitumiset (esim. kieli-, poskihermo) ovat harvinaisia.
Puudutuksen vaikutuksesta kuuloon ei artikkelissa ole mainintoja.