Jos ristiselässä on tatuointi voiko silloin saada epiduraalipuudutuksen? Olen kuullut että jos ristiselässä on tatuointi niin epiduraalipuudutusta ei voi antaa…

Kysytty

Jos ristiselässä on tatuointi voiko silloin saada epiduraalipuudutuksen? Olen kuullut että jos ristiselässä on tatuointi niin epiduraalipuudutusta ei voi antaa. Jos ei voi niin miksei voi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen anestesiologiyhdistyksen julkaiseman Synnytyskivun lääkkeellinen lievitys -oppaan mukaan "alaselän tatuointi ei yleensä estä epiduraalipuudutusta, vaikka pistoa ei voikaan tehdä suoraan tatuointivärin kohdalta". Opas on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa http://www.say.fi/liitteet/Synnytyskipu_julkaisuversio.pdf.

Toisaalta YLE:n Akuutti-ohjelman vastausarkiston mukaan "tatuoinnin läpi ei saa tehdä spinaali- tai epiduraalipuudutusta, koska tuolloin viedään mahdollisesti raskasmetallia tatuoinnista keskushermostoon. Eli tatuointi alaselässä estää epiduraalipuudutuksen." (http://yle.fi/akuutti/laakariarkisto/tatuointi_ja_epiduraalipuudutus.htm).

Tatuoinnin ja epiduraalin yhdistelmään ei siis voi antaa yleispätevää vastausta, vaan tilanne riippuu tatuoinnin koosta ja sijainnista. Missään tapauksessa sen läpi ei kuitenkaan voida pistää.