Kuinka paljon ennenaikaisesti on mahtanut syntyä ennenaikaisin Suomessa syntynyt ja eloon jäänyt lapsi? Entä mikä on pienin ikäero Suomessa samalle äidille…

Kysytty

Kuinka paljon ennenaikaisesti on mahtanut syntyä ennenaikaisin Suomessa syntynyt ja eloon jäänyt lapsi? Entä mikä on pienin ikäero Suomessa samalle äidille syntyneillä sisaruksilla jotka ovat syntyneet eri raskauksista?

Vastaus

Vastattu

Ylen verkkoartikkelissa haastatellun erikoislääkärin mukaan Suomessa varhaisimmassa vaiheessa raskautta syntynyt ja henkiin jäänyt vauva on syntynyt raskausviikolla 23. Syntymäpainoa vauvalla oli yli 600 grammaa.

Verkkokeskusteluissa liikkuu mainintoja saman äidin lapsien jopa alle 10 kuukauden ikäeroista, mutta mitään virallista tietoa eri raskauksista syntyneiden pienimmälle ikäerolle Suomessa ei liene uutisoitu. Lasten syntymäväliä on kyllä tutkinut esimerkiksi Väestöliitto vuonna 2015.

Vain 245 grammaa syntyessään painanut vauva selvisi elossa Yhdysvalloissa – Kuinka pieniä vauvoja voimme pelastaa? https://yle.fi/uutiset/3-10809484

https://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/13b3569989a7d69f4b705ece1f7…