Voiko kirjastolle antaa omia kirjoja? Onko millaiset kriteerit?

Kysytty

Hei

Voiko kirjastolle antaa omia kirjoja?
Onko millaiset kriteerit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot ottavat vaihtelevasti vastaan lahjoituksia. Uudet ja kysytyt kirjat voidaan ottaa kirjaston kokoelmiin, mutta monista lahjoituskirjoista on riittävästi entisiä kappaleita kirjastojen kokoelmissa. Jos kirjastossa on kierrätyshylly, niin lahjoituskirjoja voi joutua sinne. Jos haluaa lahjoittaa kirjoja kirjaston käyttöön, niin kannattaa kysyä etukäteen kirjastosta jossa asioi, että onko niille tarvetta. Kirjastoissa oleviin kierrätyshyllyihin voi itse viedä kirjoja.

1 ääntä

Kommentit

Onko kierrätyshyllyyn lahjoitettavat kirjat todella tuotava itse hyllyyn? Sunnuntaikävelyllä voisi pudottaa luukusta, mutta minne kirjat silloin joutuvat?

Luukkuun pudottaessa kannattaa lahjoitettavat kirjat laittaa vaikkapa muovipussiin ja sisälle myös lappu, jossa mainitaan kirjojen olevan lahjoituksia. Näin virkailija tietää asian varmasti, eikä sekoita asiaa mahdollisiin vahingossa palautettuihin omiin kirjoihin (sillä myös näitä aika-ajoin tulee).

Kuten yllä jo todettiinkin, kaikkea lahjoitettua materiaalia ei valitettavasti voida ottaa käyttöön. Suurin yksittäinen syy tälle on käytettävissä oleva hyllytila. Suhteellisen uusilla, hyväkuntoisilla ja suosituilla kirjoilla on tietenkin parempi mahdollisuus päästä kokoelmiin. Toisena ääripäänä on toki huonosti saatavilla olevat kirjat (painosten tekeminen lopetettu ja vanhat erät loppuunmyyty). Tässäkin toki vaikuttaa onko kirja suosittu.