Voiko kaksoiskansalainen (esim. Suomen ja Venäjän kansalainen) olla kansanedustaja?

Kysytty

Hei,
Voiko kaksoiskansalainen (esim. Suomen ja Venäjän kansalainen) olla kansanedustaja?

Vastaus

Vastattu

Kyllä voi. Perustuslaissa säädetään vaalikelpoisuudesta eduskuntavaaleissa (PL 27 §). Edellytyksenä on mm. vähintään 18 vuoden ikä ja Suomen kansalaisuus. Kaksoiskansalaisuus ei ole este kansanedustajana toimimiselle.

Lisätietoja vaalikelpoisuudesta: https://vaalit.fi/vaalikelpoisuus

Ajantasainen perustuslaki: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731