Onko kansanedustajilla koskaan ollut äitiys- yms. vapaan sijaisia; olisiko se nyt mahdollista? Yksi oli poissa Nato-äänestyksestä sellaisen vuoksi, ja ed…

Kysytty

Onko kansanedustajilla koskaan ollut äitiys- yms. vapaan sijaisia; olisiko se nyt mahdollista? Yksi oli poissa Nato-äänestyksestä sellaisen vuoksi, ja ed. Kulmuni sanoi puheessaan tulleensa kesken perhevapaan satojen kilometrien päästä käyttämään puheenvuoron ja äänestämään.

Vastaus

Vastattu

Kansanedustajalle ei tule sijaista äitiysvapaan tai muun perhevapaan ajalle.

Eduskunnan hallintojohtaja Pertti Rauhion mukaan, jos edustaja on sairauslomalla tai perhevapaalla, on hän poissa perustellusta syystä, mutta jatkaa tällöin edelleen kansanedustajana. Perustuslain 30 §:n mukaan kansanedustajaa ei saa estää hoitamasta edustajantointaan. Edustaja Kulmunilla oli siis täysi oikeus tulla täysistuntoon kesken perhevapaiden.

Varakansanedustaja nousee eduskuntaan vain siinä tapauksessa, että varsinainen kansanedustaja kokonaan luopuu tehtävästään. Perustuslain 28 §:n mukaan eduskunta voi myöntää kansanedustajalle tämän pyynnöstä vapautuksen edustajantoimesta, jos se katsoo, että vapautuksen myöntämiseen on hyväksyttävä syy. Käytännössä hyväksyttäväksi syyksi on katsottu merkittävään virkaan tai toimeen siirtyminen.

Perustuslain 28 §:n mukaan edustajantoimen hoitaminen keskeytyy siksi ajaksi, jonka kansanedustaja toimii Euroopan parlamentin jäsenenä. Edustajantointa hoitaa tänä aikana hänen varaedustajansa. Edustajantoimen hoitaminen keskeytyy myös asevelvollisuuden suorittamisen ajaksi.

Ministerinä toimiville kansanedustajille on kuitenkin usein sovittu ministerin tehtävään sijainen perhevapaan ajalle.

Eduskunnan kanslian julkaisusta Opas eduskuntaan (2017) löytyy aiheesta lisää tietoa:
https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/ekj…

Eduskunnan sivuilta voi lukea myös menettelystä kansanedustajan pyytäessä vapautusta edustajantoimesta:
https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/Menettely-kansanedustajan-…

Eduskunnan hallintojohtaja Pertti Rauhiota on haastateltu aiheesta tähän Vihreä Langan artikkeliin:
https://www.vihrealanka.fi/juttu/%E2%80%9Dt%C3%A4llaista-tulee-el%C3%A4…