Otsikko
Onko missään vaalikoneessa tai faktan tarkistuksessa ollut mahdollista verrata vanhojen kansanedustajaehdokkaiden vastausten osalta verrata heidän vastauksiaan…

Kysytty

Onko missään vaalikoneessa tai faktan tarkistuksessa ollut mahdollista verrata vanhojen kansanedustajaehdokkaiden vastausten osalta verrata heidän vastauksiaan heidän aiempaan äänestyskäyttäytymiseen eduskunnassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaalikoneissa ehdokas vastaa vaalikoneen laatijan antamiin mielipidekysymyksiin, joskus on myös mahdollista antaa perusteluita. Sen jälkeen vaalikone julkaistaan internetissä ennen vaaleja, ja käyttäjät vastaavat samoihin kysymyksiin kuin ehdokkaat.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vaalikone

Vaalikone ei tavallisesti tutki ehdokkaan aikaisempaa toimintaa eduskunnassa, vaan suuntautuu enemmänkin tulevaan vaalitapahtumaan. Tarkoituksena on auttaa äänestäjää löytämään sopiva ehdokas.

Verkossa toimii vuonna 2014 perustettu suomalainen faktantarkistuspalvelu Faktabaari:  https://faktabaari.fi/  Sen sisällöistä voi etsiä esimerkiksi vaaleihin liittyvää aineistoa, mutta sekään ei näyttäisi tutkivan kansanedustajien äänestyskäyttäytymistä eduskunnassa. Sen sijaan poliitikkojen lausuntojen todenperäisyyttä siellä on tutkittu.