Vielä tarkempi kysymys korkeushypyn voittokisasta. Jos voittajaa ei saada selville ja kaksi parasta ei halua jakaa kultamitalia, mistä korkeudesta he jatkavat…

Kysytty

Vielä tarkempi kysymys korkeushypyn voittokisasta. Jos voittajaa ei saada selville ja kaksi parasta ei halua jakaa kultamitalia, mistä korkeudesta he jatkavat kisaa ja yhden hypynkö kumpikin tekee? Saako kumpikin päättää itse oman korkeutensa ja pitääkö se ilmoittaa etukäteen ?

Vastaus

Vastattu

Kansainvälisen yleisurheiluliiton sääntöjen mukaan korkeushypyssä voidaan järjestää uusinta eli eräänlainen pudotuspeli, jolla ratkaistaan ensimmäinen sija. Uusinta (engl. jump-off) aloitetaan korkeudesta, joka olisi lajinjohtajan eli päätuomarin etukäteen määräämän ohjelman mukaan seuraavana kilpailijoiden viimeksi ylittämän korkeuden jälkeen. Korkeutta ei siis saa päättää itse vaan uusinta alkaa ikään kuin siitä, mihin jäätiin kun hyppääjät edellisen kerran onnistuivat.

Jokainen ensimmäisen sijan jakava kilpailija saa yrittää määrättyä korkeutta vain kerran. Jos useampi kuin yksi onnistuu, kisa jatkuu onnistuneiden kesken niin, että korkeutta nostetaan 2 cm. Jos taas kukaan ei onnistu, rimaa lasketaan 2 cm. Näin jatketaan kunnes vain yksi kilpailija onnistuu ja voittaja on selvillä.

Lähteet:

Säännöt englanniksi: https://www.worldathletics.org/download/download?filename=0400178d-ce56… (pdf)

Uusin suomennettu versio: https://yleisurheilu.fi/sites/default/files/iaafn_saannot_2018-2019_0.p… (pdf)