Missä yleisurheilun arvokisoissa joko olympiakisat tai yleisurhelun MM-kisat on viimeksi käytetty maalinauhaa

Kysytty

missä yleisurheilun arvokisoissa joko olympiakisat tai yleisurhelun MM-kisat on viimeksi käytetty maalinauhaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maalinauhan käytön lopettaminen liittyy siihen, että yleisurheilukisoissa siirryttiin sähköiseen ajanottoon. Sähköisen ajanoton avuksi kehiteltiin maalikamerat, joiden avulla pystyttiin huomattavasti tarkempaan aikojen erotteluun kuin käsiajanotolla. Maalikamerat yleistyivät voimakkaasti 60-70-luvun taitteessa. Meidän lähteistämme ei valitettavasti löytynyt tarkkaa tietoa siitä, milloin maalinauhan käyttö suurimmissa arvokisoissa lopetettiin. Eri lähteistä käy ilmi, että maalinauha oli käytössä vielä Meksikon olympialaisissa sekä 1971 Helsingissa pidetyissä em-kisoissa. Sen sijaan nauhaa ei enää käytetty vuoden 1972 Münchenin kesäolympialaisissa. Tarkempia tietoja aiheesta voi tiedustella Helisingin olympiastadionilla toimivasta urheiluun erikoistuneesta Suomen urheilukirjastosta. Suosittelen kääntymään urheilukirjastoston tietopalvelun puoleen: urheilukirjasto@stadion.fi .