Otsikko
Verbin imperatiivin yksikön kolmannelle löytyy vanha muoto lähteös, auttaos. Onko muodolle olemassa mitään nimeä? Tullos! Kuullos! Ilmeisesti o-päätteisistä…

Kysytty

Verbin imperatiivin yksikön kolmannelle löytyy vanha muoto lähteös, auttaos. Onko muodolle olemassa mitään nimeä? Tullos! Kuullos! Ilmeisesti o-päätteisistä vartaloista, sanoa, katsoa, on mahdoton muodostaa sellaista muotoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ison suomen kieliopin mukaan kyseessä on optatiivi eli sanottu lausutaan toivottuna, yksikön 2. persoona, vanhalta suomenkieliseltä nimeltään toivotapa. Erona on siis se, että imperatiivi on käskytapa ja tuo optatiivi ikäänkuin lievempi käskymuoto. Kielikello artikkelissa analysoidaan optatiivia ja imperatiivia perusteellisesti.

Itse en keksi muuta tapaa muodostaa optatiivia o-päätteisistä vartaloista kuin "sano'os" ja "katso'os".

VISK § 115 : Modustaivutus: https://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=115
VISK § 1659 : Nukkuisit nyt; jospa aloittaisimme: https://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=1659
Mielikäinen, Aila, Olkoot, hoitakoovat itse! Kolmannen persoonan imperatiivi, Kielikello 4/2008: https://www.kielikello.fi/-/olkoot-hoitakoovat-itse-kolmannen-persoonan-imperatiivi

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eiköhän lähteös, auttaos, tullos, kuullos, ollos ole imperatiivin yksikön toinen persoona, ei kolmas? Siis sinuttelu.

Juuri niinhän tuossa vastauksessa sanotaankin, jo ekassa kappaleessa. Vasta ihan lopussa mainitaan kolmas persoona eri asian yhteydessä, joka kuitenkin liittyy kysymykseen läheisesti.

1) Kysymyksen ensimmäisen lauseen neljäs sana on "kolmannelle" (katsottu 15.11. ja 16.11.)
2) Kirjaston vastaaja on muokannut alkuperäistä vastausta myöhemmin samana päivänä, kuten Päivitetty-merkinnästä ilmenee.

Savolainen ystäväni toivotti aina kirjeessaän Voios parhaiten.

Niin on toivottanut moni muukin. Haku suomalaisista verkkolähteistä löysi useita "voios hyvin", "voios parhaiten", muun muassa taiteilija Pekka Halosen saamasta kirjeestä:
Ei nyt taas muuta kuin voios hyvin toivoo sun Maijasi