Veikko Lavin laulussa Silakka-apaja (tai Silakka-apajalla) on seuraavat sanat: Kalareessä pikkuveikko kurkki päällä isän turkki iloisena urkki lokero kun…

Kysytty

Veikko Lavin laulussa Silakka-apaja (tai Silakka-apajalla) on seuraavat sanat: Kalareessä pikkuveikko kurkki päällä isän turkki iloisena urkki lokero kun karamellipurkki merituulen kyllä piti loitolla". Mitä tuossa tarkoitetaan, että lokero on kuin karamellipurkki? Missä se lokero on? Siinä isän turkissako, koska se ilmeisesti pitää merituulen loitolla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arvelisin, että sanaa ”lokero” käytetään kuvainnollisessa merkityksessä siitä, että pikkuveli on turkin sisässä tai alla niin tiiviisti kuin lokerossa, kun sieltä ei ilmeisesti juuri näy muuta kuin pää, joka kurkkii. Sanalle ”lokero” ei löytynyt tutkimistani sankirjoista oikein mitään muuta tähän asiayhteyteen sopivaa merkitystä.