Otsikko
Veikko Huovisen roolihenkilö Konsta Pylkkänen on lausunut jossakin Huovisen kirjassa hienon määritelmän sanasta strategia (=”Strategia on sitä, että asiat…

Kysytty

Veikko Huovisen roolihenkilö Konsta Pylkkänen on lausunut jossakin Huovisen kirjassa hienon määritelmän sanasta strategia (=”Strategia on sitä, että asiat harkitaan etukäteen ja kuvitellaan tapaus sikseen elävästi, että kun se kerran tapahtuu, on reitit selvät. Mutta tässä lajissa on kaksi pahaa vikaa; asia jää huvikseen tapahtumatta tai se sattuu eri tavalla. Joka arvaa ottaa tämänkin huomioon, sille on maailman ranta kevyt kiertää.”) Teen johtamiseen liittyvää opinnäytetyötä ja tarvitsisin vinkin missä Huovisen teoksessa Konsta on tämän viisauden sanonut? Onko Huovisen kirjojen päähenkilöistä tehty tutkielmaa / tutkimusta ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainaus on seuraavanlainen:
"-Tavallaan maapallossa on liiaksi viisautta, epäili Konsta luodollaan. -Sitä ei jakseta kaikkea käyttää, vaan turvottaa se nupopäät mustansinisiksi... Viisausopin lajit on: kaukoviisaus, jota on minulla hyvin paljon. Mitä se on? Se on sitä, että asiat harkitaan etukäteen ja kuvitellaan tapaus sikseenkin elävästi, että kun se kerran tapahtuu, on reitit selvät. Tätä lajia on harvalle suotu. Jolla sitä on niin pitäkööt hyvänään! Mutta tässä lajissa on kaksi pahaa vikaa; asia jää huvikseen tapahtumatta tai se sattuu eri tavalla. Joka arvaa ottaa nämäkin huomioon, sille on maalimanranta kevyt kiertää..."
Huovinen, Veikko 1952. Havukka-Ahon ajattelija. WSOY: Helsinki. Kuudes luku, sivu 83.

Tutkielmia ja kirjoituksia Huovisen kirjojen henkilöistä:

Heikkinen, Risto. Originellit piirteet Veikko Huovisen humoreskituotannon henkilöhahmoissa : ... eli miten kirjailijan lyhyissä erikoisissa nauretaan maailman hölmöille piirteille. Kainuun Sanomat 6.3.1994.

Heikkinen, Risto 1991. Huovisen hullut : Originellit piirteet Veikko Huovisen humoreskituotannon henkilöhahmoissa. Pro gradu -työ. Jyväskylän yliopisto, suomen kielen laitos.

Uimonen, Eila 1968. Konsta Pylkkänen ja Veikko Huovisen eräät aatteet. Laudaturtyö. Tampereen yliopisto, kotimainen kirjallisuus.