Onko Goethen Kophtan lauluja miten paljon ja löytyykö suomennettuna? Kysyin muutamia päiviä sitten seuraavaa, johon te ette löytänyt vastausta, johtuen…

Kysytty

Onko Goethen Kophtan lauluja miten paljon ja löytyykö suomennettuna?

Kysyin muutamia päiviä sitten seuraavaa, johon te ette löytänyt vastausta, johtuen varmasti siitä, että kysymykseni oli hyvin epätäydellinen:
Kysymys: Olen joskus jostain kirjasta lukenut lorun tai runon, josta
muistan pienen pätkän: "...voit olla hyötyjä tai toisen hyöty, vasara tai alasin..."

Nyt olen löytänyt kirjan (Veikko Huovinen: Veitikka), jossa oli se runo jota etsin:
"Tee kuin neuvon, viiton tietä,
taiten nuoret päiväs vietä,
viisaaks opi aikaisin.
Onnen suuri vaaka näyttää
tasan harvaa harvemmin:
nouset taikka vaivut, käyttää
käskyä sa saat tai täyttää,
olla voittaja tai lyöty,
hyötyjä tai toisen hyöty,
vasara tai alasin."

(Goethe: Kophtan lauluja)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kophtan lauluja I ja II löytyvät Johann Wolfgang von Goethen "Runoja" -nimisestä kokoelmasta, jonka Otto Manninen on suomentanut v. 1928. Uusi painos tästä kirjasta on ilmestynyt Delfiinikirjat-sarjassa 1980, siitäkin löytyvät nämä kaksi runoa, joista kysymäsi on jälkimmäinen.