Varsin usein ja melkein aina kiitokseen vastataan kiitoksella. Kuten: kiitos haastattelusta johon haastateltava vastaa kiitos. Onko tämä tapaetiketin mukaista…

Kysytty

Varsin usein ja melkein aina kiitokseen vastataan kiitoksella. Kuten: kiitos haastattelusta johon haastateltava vastaa kiitos.
Onko tämä tapaetiketin mukaista vai pitäisikö haastateltavan sanoa olkaa hyvä?

Vastaus

Vastattu

On ihan sopivaa vastata kiitokseen kiitoksella. Tällöin kiitoksensaaja kiittää kiitoksenantajaa kauniista eleestä eli kiitoksesta.

https://www.lily.fi/blogit/halo/ota-vastaan-kiitos/

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Ole hyvä" -ilmaisua puolestaan käytetään usein kohteliaisuusfraasina pehmentämään kehotusta, joka muuten saatettaisiin kokea liian tylynä, esim.:
"Riisukaa yläosa paljaaksi, olkaa hyvä!" (lääkäri potilaalle)
"Ota vuoronumero, ole hyvä. (ohje)"
Lähde: Riitta Korhonen, Voisinko saada laskun, kiitos!, luettavissa Kielikellon arkistossa, https://www.kielikello.fi/-/voisinko-saada-laskun-kiitos-