Otsikko
Mistä tulee sanonta 'kantajat ruokitaan'?

Kysytty

Mistä tulee sanonta 'kantajat ruokitaan'?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En onnistunut löytämään kirjallista lähdettä, jossa sanontaa olisi selitetty. Se on kuitenkin tuttu monelle kirjastomme työntekijälle. Etenkin vanhempina aikoina sitä on käytetty niissä tilanteissa, kun vaatimattomissa hautajaisissa ruokaa ei ole ollut tarjolla koko saattoväelle. Arkunkantajat on kuitenkin ruokittu aina.

Nykyäänkin samaa periaatetta on noudatettu hiljaisissa hautajaisissa, joissa muistotilaisuus on järjestetty vain lähipiirille. Perussääntönä on pidetty, että arkunkantajille on aina ruokatarjoilu.

Taustalla on varmaankin se, että perinteisesti vainajan muistoa on Suomessa kunnioitettu runsaalla ruoalla ja juomalla. Hautauksen jälkeistä muistojuhlaa on kutsutukin sanalla peijaiset, joka viittaa uhrijuhlaan. (Lähde: Toivo Vuorela: Suomalainen kansankulttuuri)

Suullinen tieto kertoo, että kantajat ruokitaan -sanonta liittyisi myös laihialaisvitsiin. En onnistunut kuitenkaan löytämään sitä laihialaisvitsien kokoelmista.