Toinen henkilö noutaa varatun kirjan kirjasto-autosta

Kysytty

Varatun aineiston nouto kirjastoautosta, kun ei itse pääse noutamaan aineistoa. Mikä on toimintatapa?
Minulle tuli varausilmoitus Helmet.fi:stä. Koska olen tilannut aineiston kirjastoautolle, niin se on autossa mukana 2 seuraavaa pysäkkikertaa. Koska en pääse itse kirjoja hakemaan 2 seuraavan kirjastoauton käynneillä, niin mieheni lupautui hakemaan ne. Miten pitää toimia, jotta toinen henkilö saa varaamani aineiston kirjastoautossa? Riittääkö, jos hänellä on mukana minun kirjastokorttini. Vai tarvitaanko myös valtakirja? Ja jos on valtakirja, niin lainaako hän aineiston silloin minun kirjastokortillani vai omalla kirjastokortillaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espoon kirjasto-autoissa on joustava varausten noutokäytäntö verrattuna kiinteisiin kirjastoihin. Noutaja voi lainata joko omalla tai varaajan kortilla (kiinteissä kirjastoissa lainataan aina noutajan kortilla). Työntekijä poistaa varauksen sen henkilön tiedoista, joka on tehnyt varauksen, jos toinen henkilö lainaa sen omalla kortillaan. Jos hän lainaa sinun kortillasi, varaus poistuu itsestään. Valtakirjaa ei tarvita.