Varasin netin kautta itselleni huolella vinon pinon kirjoja. Kaikki sen perusteella, oliko kyseinen kirja nimenomiasessa kirjastossa. Jos tiedostossa luki,…

Kysytty

Hei!
varasin netin kautta itselleni huolella vinon pinon kirjoja. Kaikki sen perusteella, oliko kyseinen kirja nimenomiasessa kirjastossa. Jos tiedostossa luki, että on HYLLYSSÄ, painoin VARAA nappia, se nopeuttaisi asiaani huomattavasti, että kirjat ovat sitten siellä kirjastossa VALMIINA odottamassa. Käsipelillä hakien minulla olisi mennyt 1-2 tuntia hakea kaikki kirjat suuresta kirjastosta. No, kun menin noutamaan kirjoja, virkailija ei ymmärtänyt ollenkaan mitä tarkoitin, eikä kirjoja koskaan löytynyt. Jotain olin tehnyt väärin siis. Mutta miten saan selkeät neuvot jotta vastikään onnistun varaamaan kirjat niin että ovat valmiina odottamassa? Eikö teksti:HYLLYSSÄ tarkoitakaan sitä että ovat nimenomaisen kirjaston hyllyssä? Aiemmat 40 vuotta se sitä nimenomaan on tarkoittanut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-verkkokirjastoa selattaessa kirjan kohdalla oleva teksti ”hyllyssä” tosiaan tarkoittaa, että kirja on hyllyssä siinä kirjastossa, jonka kohdalla teksti lukee. Jos teet kirjasta varauksen, kirja voi olla tilassa ”hyllyssä” muttei välttämättä siinä kirjastossa, josta haluat kirjan noutaa. ”Hyllyssä” merkitsee silloin, että kirja on hyllyssä sen omistajakirjastossa. Varaus on noudettavissa, kun omissa tiedoissa kirjan kohdalla lukee ”odottaa noutoa”. Tämä on kieltämättä hiukan hämäävää.

Internetin kautta varattaessa kirjoja ei haeta useinkaan aivan saman tien hyllystä. Varaukset sisältävä hakulista otetaan joitakin kertoja päivässä, jolloin varatut kirjat poimitaan hyllystä. Pienissä kirjastoissa lista otetaan yleensä harvemmin kuin suurissa kirjastoissa, joiden aineistoon tulee päivän aikana paljon varauksia.

Nopein tapa varata kirjat, jotka ovat hyllyssä siinä kirjastossa, josta aikoo varaukset noutaa, on soittaa kyseiseen kirjastoon puhelimitse ja pyytää virkailijaa ottamaan kirjat saman tien hyllystä. Silloin voi olla varma, että kirjat ovat odottamassa, kun niitä tulee hakemaan, eikä tällaisesta varauksesta mene myöskään varausmaksua. Internetin kautta varattaessa hyllystä poimimisessa saattaa tosiaan kestää jonkin aikaa, ja jos kirjaa ei löydykään hyllystä eli se on kadonnut johonkin, varaus siirretäänkin jonkin toisen kirjaston kirjaan. Kirjan liikkuminen kirjastojen välillä vie yleensä ainakin kahdesta kolmeen arkipäivää.