Otsikko
Vanhoissa suomi-filmeissä rikas neiti menee ostamaan iltapukua hienosta vaatelikkeestä. Siellä mannekiinit esittelevät hänelle pukuja. Onko tuo totta (Oliko…

Kysytty

Vanhoissa suomi-filmeissä rikas neiti menee ostamaan iltapukua hienosta vaatelikkeestä.
Siellä mannekiinit esittelevät hänelle pukuja.
Onko tuo totta (Oliko Suomessa) ja miten yleistä tuo mannekiinien puku-esittely oli? Missä vaateliikkeissä näin oli?
Onko olemassa jotain kirjastosta lainattavaa kirjallisuutta em.aiheesta?
Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällainen tapa tosiaan oli olemassa. Suurten kansainvälisten muotitalojen salonkimuotinäytöksistä kerrotaan esimerkiksi Hopeapeilissä 1.2.1939 (s. 26) sekä Eevassa 1.5.1939 (s. 33).

Suomessa tällaiset näytökset olivat ilmeisesti paljon harvinaisempia. Salonkimuotinäytökset ja mainitaan ohimennen teoksissa Madame: Sanelma Vuorre (Tuominen, Pirjo 1991) ja Tabe (Slioor, Tabe 1997), lisätietoja niistä ei kuitenkaan löytynyt.