Valtion kruununmetsätorpat, minkälaisia kirjoja, tutkimuksia, luetteloita,kertomuksia jne. on tehty ko. asian tiimoilta? Mistä päin Suomen kirjastoja tai…

Kysytty

Valtion kruununmetsätorpat, minkälaisia kirjoja, tutkimuksia, luetteloita,kertomuksia jne. on tehty ko. asian tiimoilta?

Mistä päin Suomen kirjastoja tai paikkoja näitä mahdollisesti saisi lainaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmista löytyvät aiheesta seuraavat teokset.

Halla, Tuulikki: Kovero (2002)
Murtovaara : kruununmetsätorppa Valtimolla = a crown forest croft in Valtimo (2008)
Pekkala, Mauno: Tutkimuksia kruununmetsätorppien taloudesta Kurun, Parkanon ja Ikaalisten pitäjissä (1920) (kuuluu Tampereen kaupunginkirjaston Pirkanmaa-kokoelma, luettavissa pääkirjasto Metsossa)
Vauramo, Anu: Koveron kruununmetsätorppa 1859-1931, Seitsemisen kansallispuisto (1987) (kuuluu Tampereen kaupunginkirjaston Pirkanmaa-kokoelma, luettavissa pääkirjasto Metsossa)

Allaolevat teokset ovat saatavilla muista kirjastoista kaukolainoina.

Rossi, Päivi: Uudistorpasta asutustilaksi : Hohonmaan, Kankaisten ja Toivakan kruununmetsätorppa-asutus 1830-luvulta 1930-luvun alkuun (opinnäytetyö, 1993) (saatavana kaukolainaan mikrokorttimuodossa Jyväskylän yliopiston kirjastosta)
Tervonen, Päivi: Tiaisen kruununmetsätorpasta Alanteen tilaksi (2001) (saatavana kaukolainaan yliopistokirjastoista)
Toivonen, Elina: Sodankylän suur-pitäjän kruununmetsätorpat ja -torpparit (opinnäytetyö, 1996) (saatavana kaukolainaan mikrokorttimuodossa Jyväskylän yliopiston kirjastosta)
Luettelo Suomen kruununmetsätorpista vuonna 1907 (1909) (saatavana kaukolainaan Lapin maakuntakirjastosta)

Tietoa löytyy myös Internetistä esimerkiksi Metsähallituksen Luontoon.fi-sivuilta: http://www.luontoon.fi/historiakohteet.