Valion omistajat ovat alueellisia maito-osuuskuntia joille valion voitot jaetaan. Onko jossakin laskelmaa miten suuri osuus maidon jalostusarvon noususta jää…

Kysytty

Valion omistajat ovat alueellisia maito-osuuskuntia joille valion voitot jaetaan. Onko jossakin laskelmaa miten suuri osuus maidon jalostusarvon noususta jää valion organisaatioon, omistaville osuuskunnille ja miten suuri osuus päätyy maidon tuottajille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valiolta vastattiin meille seuraavasti:

"Maitotilat omistavat Valion alueellisten osuuskuntien kautta ja maksamme toimintamme kaikki tuotot suomalaisille tiloille. Kun valitset kaupassa Valion tuotteen, tuet samalla ruoantuottajaa. Noin 4 500 valiolaista maitotilayrittäjää omistaa Valion 14 osuuskunnan kautta. Olemme Suomen taloudelle merkittävä toimeentulon moottori: Maitotilayrittäjät ja Valio työllistävät suoraan ja välillisesti noin 30 000 ihmistä. Lisäksi Valio on tärkein asiakas yli 350 pk-yritykselle ympäri Suomen. Yksi maitotila työllistää arviolta kolme ihmistä: maitotilayrittäjät, eläinlääkärin, lomittajia, rehuntekijöitä, koneiden huoltajia ja valmistajia sekä navetanrakentajia ja maanrakennusurakoitsijoita. Meille on kunnia-asia investoida ja maksaa verot kotimaahan. Maksamme liiketoiminnan tuotot maitotiloille. Valiolaiset maitotilayrittäjät tuottavat noin 80 prosenttia suomalaisesta maidosta.

Mittaamme Valion taloudellista menestystä maidolle luodulla arvolla eli maitotuotolla. Sen perusteella Valion hallitus päättää tilityshinnan, joka maksetaan osuuskunnille maidosta. Valion hallituksen jäsenet ovat maitotilayrittäjiä itsekin. He arvioivat, kuinka paljon Valiolla on kulloinkin varaa maksaa maidosta osuuskunnille. Se taas riippuu siitä, kuinka hyvin Valion eri tuotteet jogurtista ja juustosta maitojauheeseen ja äidinmaidonkorvikkeeseen ovat menneet kaupaksi, ja kuinka kannattavaa myynti on ollut. Osuuskunnat maksavat tuottajille tuottajahinnan.

Valion tehtävänä on luoda maitotiloilta saadulle maidolle paras mahdollinen maitotuotto. Maksamamme maidon hinta on pysytellyt keskimääräistä EU-hintaa korkeampana koko 2000-luvun ajan. Valio maksoi vuonna 2019 noin 40% liikevaihdosta maidontuottajille eli yhteensä 722 miljoonaa euroa. Voit lukea lisää vastuullisuusraportistamme 2019 vuodelta. Sivulla 83 on taulukko rahavirtojen jakautumisesta. Raportit löydät täältä: https://www.valio.fi/vastuullisuus/raportit/

Myös tältä nettisivulta löydät maidontuottajiin ja osuuskuntiin liittyvää tietoa: https://www.valio.fi/vastuullisuus/osuustoiminta/

1. Maitokate = liikevaihto - muut kulut paitsi poistot ja omistajille maksettu maidon tuottajahinta ja osakaslainan korko.
2. Maitotuotto = (Maitokate - käyttöomaisuuden poistotarve eli investointien rahoitustarve) / omistajien toimittama maitomäärä."