Kuinka suuri osuus Suomessa tuotettavasta naudanlihasta on peräisin lehmistä, joiden maidontuotanto lopetetaan? Lehmähän ei keskimäärin elä kovin vanhaksi…

Kysytty

Kuinka suuri osuus Suomessa tuotettavasta naudanlihasta on peräisin lehmistä, joiden maidontuotanto lopetetaan? Lehmähän ei keskimäärin elä kovin vanhaksi maidontuotannossa, vaan se viedään teurastettavaksi.

Vastaus

Vastattu

Luonnonvarakeskus kertoo verkkosivuillaan näin: "Yli 80 prosenttia suomalaisesta naudanlihasta tulee markkinoille maidontuotannon sivutuotteena tuotannosta ylijäävien vasikoiden ja poistolehmien kautta. Loppuosan tuotannosta kattavat naudanlihantuotantoa varten kasvatettavat liharotuiset naudat."

Lähde: https://www.luke.fi/tietoa-luonnonvaroista/maatalous-ja-maaseutu/lihantuotanto/