Etsin tietoa 5. ruotujakoisesta tarkkampujapataljoonasta. Minua kiinnostaa erityisesti vuodet 1861-1863. Onko muuta kuin Hannele Wirilanderin Mikkelin pitäjän…

Kysytty

Etsin tietoa 5. ruotujakoisesta tarkkampujapataljoonasta. Minua kiinnostaa erityisesti vuodet 1861-1863.
Onko muuta kuin Hannele Wirilanderin Mikkelin pitäjän historia vuoteen 1865?
Sattuisiko yhtään muistelmaa olemaan?
En onnistunut löytämään edes sen ajan sanomalehdistä mainintaa pataljoonan toiminnasta.

Vastaus

Vastattu

Vuosina 1854-1867 toimineista ruotujakoisista tarkk'ampujapataljoonista on kirjoitettu melko vähän. Ruotujakoista armeijaa on käsitelty osana laajempaa kokonaisuutta esim. seuraavissa:

Haavisto, L. (toim.) (2011). Suomalaisen sotilaan historia: Ristiretkistä rauhanturvaamiseen. Karttakeskus.

Suomen sotalaitos Venäjän sotilashallinnon osana 1800-luvulla
Sotilasaikakauslehti : Upseeriliiton julkaisu, 01.02.1939, nro 2, s. 12-31
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1123929/articles/81487542?page=12
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Piirteitä Suomen ruotuväen uudelleen järjestämisestä vv. 1854-1856
Historiallinen Aikakauskirja, 01.01.1937, nro 3, s. 20-38
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/499108/articles/81487547?page=20
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Tietoa voisi löytyä myös erilaisista Savon ja Mikkelin paikallishistoriikeista ja esim. alueella vaikuttaneen Savon prikaatin historiikista:

  • Wirilander, K. (1960). Savon historia: 3 , Savo kaskisavujen kautena, 1721-1870.
  • Väänänen, K. (1978). Savon prikaatin historiaa: Savon prikaatin ja sen perinnejoukkojen vaiheita Suomen itsenäisyyden ajalla ; Mikkelin sotahistoriaa muinaisuudesta nykypäivään. Savon prikaatin kilta.

Mikkelin seutukirjaston kotiseutukokoelmassa saattaisi olla myös tietoa aiheesta.