Ukrainalaisten auttaminen on nyt suomalaisille sydämen asia ja se on aivan huikeaa! Jäin miettimään, onko muut maailman katastrofit aiheuttaneet tällaista…

Kysytty

Ukrainalaisten auttaminen on nyt suomalaisille sydämen asia ja se on aivan huikeaa! Jäin miettimään, onko muut maailman katastrofit aiheuttaneet tällaista hyväsydämisyyttä? Mitä kaikkea kansalaiset ovat tehneet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansa auttaa katastrofeissa kärsineitä ihmisiä erilaisten järjestöjen ja yhteisöjen kautta, kuten esim. Suomen Punaisen Ristin ja Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Järjestöt tekevät konkreettista avustustyötä kriisikohteissa turvaamalla ruoka-apua. Konflikteissa ja levottomuuksissa apu kohdistuu siviiliväestön suojeluun.

Kansalaisten antama apu voi olla osallistumista järjestöjen rahakeräyksiin. Ihmiset ovat lahjoittaneet myös paljon vaatteita, lasten leluja, vaippoja, taloustarvikkeita, ensiaputarvikkeita, huopia jne. Järjestöjen kautta on mahdollista lähteä vapaaehtoistyöntekijänä myös kriisikohteeseen auttamaan.

Yksittäisinä kansalaisina tai ryhminä avun vieminen perille saattaa olla hyvin hankalaa ja useissa tapauksissa vaarallista.

Merkittäviä avustuskohteita löytyy useita, mutta Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen Punainen Risti ovat avustaneet mm. Haitin maanjäristysalueilla 2010 sekä 2021 ja Thaimaan Tsunamissa 2004. Suomen Punainen Risti mm. järjestää vuosittain Nälkäpäiväkeräyksen, johon kansalaiset ovat osallistuneet aktiivisesti. Vuonna 2021 kerättiin apua Haitin maanjäristyksessä kärsineille https://www.punainenristi.fi/suomen-punainen-risti-lahettaa-apua-maanja…. Suomen Punainen Risti on osallistunut myös konfliktialueiden, kuten Afganistanin, Syyrian ja Jemenin auttamiseen

Ulkoministeriön sivuilla olleen tiedon mukaan Suomen antama humanitaarinen apu eri kohteisiin oli 115,1 miljoonaa euroa vuonna 2020. Ulkoministeriön sivuilta löytyy paljon tietoa ja linkkejä tilastoihin.

Humanitaarinen apu tuo lievitystä hädän keskelle https://um.fi/humanitaarinen-apu.

Tilastotietoa Suomen antamasta humanitaarisesta avusta eri kohteisiin https://um.fi/humanitaarinen-apu
Suomen antama humanitaarinen apu maittain https://um.fi/documents/35732/0/Suomen+vuonna+2019+antaman+humanitaarin….