Otsikko
Kuka ylläpitää Suomen Punaista Ristiä elikä mistä se saa rahoituksen toiminnalleen ja lisäinfoa SPR:n organisaatiosta.

Kysytty

Kuka ylläpitää Suomen Punaista Ristiä elikä mistä se saa rahoituksen toiminnalleen ja lisäinfoa SPR:n organisaatiosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen Punainen Risti SPR on yksi kansainvälisen Punaisen Ristin kansallisista yhdistyksistä ja toimii maailmanjärjestön periaatteiden mukaan.

Järjestön viralliset kotisivut löytyvät osoitteesta: http://www.redcross.fi/ Sivuilta löydät paljon tietoa kansalaisjärjestön toiminnasta ja historiasta. Rahoituksesta kerrotaan mm.:
"Vuonna 2003 Suomen Punainen Risti välitti kansainvälistä apua 21,7 miljoonaa euroa. Vuoden aikana maailmalla työskenteli lähes sata Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijää erilaisissa terveyteen, talouteen, katastrofivalmiuteen ja -apuun liittyvissä tehtävissä.
Apu rahoitettiin seuraavasti:
- SPR:n katastrofirahastosta 5,2 milj. €
- Ulkoministeriön avustuksilla 13,5 milj. €
- EU/ECHO-rahoituksella 2,0 milj. €
- Ylen Hyvä 1,0 milj. € "

SPR:n organisaatio rakentuu seuraavasti:
Ylin päättävä elin on yleiskokokus. Neuvosto hyväksyy talousarvion ja toimintasuunnitelman ja päättää jäsenmaksuista. Keskushallitus toimii toimeenpanevana elimenä. Keskustoimistossa piirin kokous ja piirihallitus johtavat piirin toimintaa. Piiritoimistossa osaston kokous ja osaston hallitus johtavat osaston toimintaa.

Suomen punaisen ristin toiminnasta ja historiasta kerrotaan mm. seuraavissa julkaisuissa:
Leikola, Juhani: Pieni vaiva, hyvä mieli : Suomen Punaisen Ristin veripalvelun ja sen edeltäjien historiikki, 2004
Hytönen, Yki: Ihminen ihmiselle : Suomen Punainen Risti 1877-2002, 2002
Rosén, Gunnar: Sata sodan ja rauhan vuotta, 2002
Korpela, Taru: Tämä on punainen risti, 1991

Löydät nämä teokset ja niiden saatavuustiedot Hämeenlinnan seudun kirjastoissa osoitteessa http://webkirjasto.htk.fi/ Kirjoita tarkennetun haun näyttöön asiasanat/aihe -hakukenttään hakusanaksi Suomen punainen risti.

Suomen punaisesta rististä löytyy myös runsaasti artikkeliaineistoa Aleksi- ja Arto-artikkeliviitetietokannoista. Tietokannat ovat asiakkaiden käytössä vain kirjaston koneilla, joten kysy apua virkailijoilta.