Turussa kirjoitetaan dekkareita ja Turkuun sijoittuvia dekkareita on paljon. Reijo Mäen Vares on tuttu, samoin Pirkko Arhipan kirjat ja Eppu Nuotion Pii Marin…

Kysytty

Turussa kirjoitetaan dekkareita ja Turkuun sijoittuvia dekkareita on paljon. Reijo Mäen Vares on tuttu, samoin Pirkko Arhipan kirjat ja Eppu Nuotion Pii Marin. Onko tässä kaikki? Onko olemassa muista turkulaisdekkaristeja, esim. suomenruotsalaisia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onhan toki muitakin Turkuun sijoittuvia dekkareita. Ainakin osittain Turusta kirjoittavia dekkarikirjailijoita ja Turkuun sijoittuvia dekkareita ovat ainakin seuraavat:

Maritta Flykt: Martta Jokinen ja vanhusmurhat : dekkaritarina Turusta
Kari Hanhisuanto (useita Turkuun sijoittuvia kirjoja)
Aarre Haunia: Päällikkökomisario ja kuristaja
Jyrki Heino (1700-luvun lopun Turkua)
Esa-Pekka Kanniainen: Pimeä korpi
Totti Karpela (useita Turkuun sijoittuvia kirjoja)
Heimo Lampi: Hylätty miljoona
Max Manner (useita Turkuun sijoittuvia kirjoja)
Hannes Markkula: Myrkytetty kaupunki
Tapani Maskula (useita Turkuun sijoittuvia kirjoja)
Mikael X. Messi: Lausteen himokämppä
Juha Numminen: Täydessä ymmärryksessä
Stefan Nyman: Anna online (suomenruotsalainen)
Pekka Orne: Punainen keinuhevonen
Simo Pajunen: Jäppinen ja sala-ampuja
Tuuli Rannikko: Päivällisvieraat
Mikko Sinisalo: Tiilet tietävät kuolemaa
Johanna Tuomola (uusin teos ”Vielä kerran” sijoittuu Turkuun)
Jan Costin Wagner (saksalainen mutta kirjoittaa Suomesta)
Raimo Vahtera: Imitaattori

Turkulaisuus on sitten toki määrittelykysymys. Kaikki edellä mainituista kirjailijoista eivät asu Turussa; Pirkko Arhippakin asuu todellisuudessa Naantalissa. Toisaalta on dekkarikirjailijoita, jotka asuvat tai ovat asuneet Turussa mutta jotka eivät kuitenkaan kirjoita Turusta. Heitä ovat esimerkiksi Jaana Lehtiö ja suomenruotsalainen Marianne Peltomaa. Edellä annettu lista ei ole myöskään mitenkään täydellinen, sillä se on koottu tietokannoissa olevien asiasanojen perusteella.