Otsikko
Tulevana vuonna tuohikuussa? Luin lapsena jotakin lorukirjaa, jonka nimeä en tietenkään muista. En tarkkaan tiedä milloin opin lukemaan, mutta viimeistään…

Kysytty

Tulevana vuonna tuohikuussa?

Luin lapsena jotakin lorukirjaa, jonka nimeä en tietenkään muista. En tarkkaan tiedä milloin opin lukemaan, mutta viimeistään koulussa, ja sen aloitin vuonna 1978. Kun luin kirjaa, olen ollut varmaankin korkeintaan neljännellä luokalla, luultavasti sitä nuorempi.

Kirjassa on täytynyt olla useita loruja tai vastaavia, mutta yhtä niistä aloin nyt muistella. Runossa kaikki erikoiset asiat tapahtuvat _tulevana vuonna tuohikuussa_.

Viimeistään runon lopussa todetaan jokseenkin näin:
"Vain tulevana vuonna tuohikuussa voi käydä näin, ei missään muussa".

Näillä ajoitustiedoilla ja tuolla vähällä mitä lorusta muistan:
Onko mitään ideaa mistä kirjasta voisi olla kyse? Olisi kiva lukea kirja uudestaan.

Urbaanisanakirja tuntee ilmaisun "tulevana vuonna tuohikuussa" ja toteaa näin: "Ei mitään tietoa milloin" – noin jos joku tätä lukeva fraasin merkitystä myöhemmin kummastelee.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Marjatta Kurenniemen lastenruno, joka alkaa rivillä Tulevana vuonna tuohikuussa,  on luettavissa ainakin teoksista Vilkku (tekijät Marjatta Kurenniemi, Kari Vaijärvi, Maria Kaura-aho, 1979, useita lisäpainoksia) sekä Kolme kissimissiä ja muita runoja, joka tosin julkaistiin vasta vuonna 1995.

Vilkku-teosta ei ole Helmet-kirjastojen kokoelmissa, mutta Suomealaisen Kirjallisuuden Seuran kokoelmista se on lainattavissa.

https://finna.fi/Record/helka.9923697373506253?sid=3943104857

3 ääntä

Kommentit

Tenavakerho! Se se oli, minulle tuli se lapsena, ja sen mukana varmasti myös Vilkku. Tenavapaino toi heti muistoja mieleen!

Jos joku ei tiedä mikä oli Tenavakerho:

WSOY teki ainakin 1970-luvun loppupuolella aineistoa koulunaloitusiässä oleville lapsille. Vanhempi liitti lapsen Tenavakerhoon, ja näin postin kautta tuli 12 (1/kk) kookkaanpuoleista mutta lituskaa pahvilaatikkoa, joissa oli runsas sisältö. Tenavakerho-aineistoon kuului kirjoja, "luko-tehtäviä", käsinukkeja, kädentaitoja kehittävää ja mieltä kiehtovaa materiaalia. Ilmankos minusta tuli hyvä koulussa. Kiitos äiti!