Haluaisin saada sanat "Hyvää huomenta Punahilkka, miltäs maistuis kahvitilkka..."

Kysytty

Haluaisin saada sanat "Hyvää huomenta Punahilkka, miltäs maistuis kahvitilkka..."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Immi Hellénin runo Aamukahvin ääressä. Se on julkaistu mm. kokoelmissa Hopoti hoi: lastenrunoja isoäidin ajoilta (Otava 1990) ja Pikku Pegasos: 400 kauneinta lastenrunoa (Otava 2005).

70 ääntä

Kommentit

Runo on myös uudessa runokuvakirjassa Hyvää huomenta, punahilkka! (Tammi 2011), jossa on Immi Hellénin rakastetuimpia runoja Karoliina Pertamon herkullisesti ja modernisti kuvittamina.

Tässä vastaus alkuperäiseen kysymykseen:

Kukko:
Hyvää huomenta punahilkka,
miltäs se maistuu kahvitilkka.

Kana:
Ah se on aivan liian kuumaa,
kieltäni polttaa, päätäni huumaa.

Kukko:
Kahvi on hyvää, mitä mä kuulen,
huonolla tuulella rouvani luulen.

Kana:
Eipä se olisi kumma lainkaan,
voi mitä unissa nähdä sainkaan.

Kukko:
Kerro se mulle kullanmuru,
kertoen aina haihtuu suru.

Kana:
Mul oli piilossa pesä uusi,
munia siinä jo viisi kuusi.
Lapset sen löysivät ai ai ai,
rintani haikean haavan sai.

Kukko:
Rauhoitu rauhoitu armas lotta,
eihän se ollut edes totta.

-Immi Hellen-

Miten hienoa oli löytää tämä runo kokonaisuudessaan. Osan runosta muistan lapsuusajoilta. Äitini tätä meille lapsille lausui. Nyt työskentelen vanhusten parissa ja he niin mielellään pyytävät tätä ruonoa josta osan muistan. Nyt on koko runo eväänä iltavuoroon mennessä. Kiitos.

Kansakoulun Aapisessa se ainakin 1950 -luvulla oli. Milloin se on julkaistu ens. kerran?
Onko vanhoista Aapisista näköispainoksia, alkuperäisiähän ei mistään löydä?

Asuimme 50 ja 60 luvulla Liisankadulla Helsingin keskustassa. Samassa talossa oli Kellariteatteri jossa näytteli kasa tulevia näyttelijäkuuluisuuksia, silloin nuoria ja me lapsukaisia. Mekin halusimme näytellä ja järjestimme pihapiirin yleisölle näytöksiä mm Prinsessa ruusunen ja myös runonäytöksiä ja yksi runo oli tämä Kukko ja kana. Vieläkin osasin sen ulkoa. Silloin piti lasten keksiä kaikkea kivaa kun ei ollut kännyköitä eikä oikein mitään, keväällä hyppynaru ja barbihyppeli, ja pojat brennasivat filmiä hyvin on monet meistä pärjänneet, meistä tullut pappeja, suurlähettiläitä, professoreja ja muidenkin ammattien edustajia. Piha kuhisi meitä suurten ikäpolvien lapsia.
(Ylläpitoon lähetetty kommentti).

Hyvä miehen ja naisen esitettäväksi , punaisesta pahvista heltat kukolle ja kanalle niin hauskaa on.

Kiitos. Tämä esitetään ensi sunnuntaina Säkylän Pyhäjoen Rukoushuoneen äitienpäiväjuhlassa.