Törmäsin netissä monta kertaa faktaan, että Virossa olisi suhteessa väkilukuun eniten huippumalleja maailmassa. En kuitenkaan löytänyt tietoa siitä, mihin…

Kysytty

Törmäsin netissä monta kertaa faktaan, että Virossa olisi suhteessa väkilukuun eniten huippumalleja maailmassa. En kuitenkaan löytänyt tietoa siitä, mihin selvitykseen tai tutkimukseen tuo tieto perustuu. Onkohan siis oikeasti näin vai onko kyseessä virolaisten itse keksimä "fakta"? Sekin toki kiinnostaa, miten Suomi kyseisellä listalla sijoittuu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uskallan väittää, että oli tällainen väite esitetty missä tahansa, siihen on syytä suhtautua epäillen. Jotta tällaisen väitteen totuudellisen voisi selvittää, täytyisi olla ensinnäkin käytettävissä yksiselitteinen määritelmä käsitteelle "huippumalli". Pitäisi siis olla kansainvälinen yksimielisyys siitä, milloin mallintöitä tekevä henkilö muuttuu "huippumalliksi" ja milloin tai millä ehdoilla hänestä sitten taas tulee tavallinen tai entinen malli.

Toiseksi tarvittaisiin vertailukelpoinen tilastotieto jokaisen vertailussa mukana olevan maan "huippumallien" lukumäärästä jonain tiettynä hetkenä. Tällaisen tilastotiedon saatavilla olo kuulostaa epätodennäköiseltä, kun kysymyksessä on niinkin paljon makuasioihin nojautuva ilmiö kuin muoti ja väite koskee koko maailmaa.

Pitäisin itse todennäköisenä, että väitteellä on todellisuudessa haluttu sanoa, että Virossa moni on varsin lähtenyt mallinuralle ja myös menestynyt siinä sen verran hyvin, että on saavuttanut kansainvälistä näkyvyyttä. Sen sijaan pidän hyvin epätodennäköisenä, että tällaisille väittämille löytyisi täsmällistä tiedollista taustaa, vaan kysymys on mielikuviin vaikuttamisesta.