Kuinka arvokas on nykyrahassa 10 markan kolikko vuodelta 1953? Siis sen myynti/vaihtoarvo, paljonko siitä saisi jos sen myisi?

Kysytty

Kuinka arvokas on nykyrahassa 10 markan kolikko vuodelta 1953? Siis sen myynti/vaihtoarvo, paljonko siitä saisi jos sen myisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rahojen arviohintoja sisältävä Suomen kolikot ja setelit -kirjan vuoden 2011 laitos noteeraa vuoden 1953 10 markan kolikosta vain kahden korkeimman kuntoluokan yksilöt. Vuonna 1953 lyötiin yli 22 miljoonaa 10 markan kolikkoa eli enemmän kuin muina jakson 1952-62 vuosina yhteensä, joten se on hyvin yleinen. Virheetön, täysin leimakiiltoinen kolikko on 5 euron arvoinen (vain harvat rahat ovat näin hyviä); "ei kulumisen jälkiä, pinta ehjä, leimakiiltoinen, joskus lievästi patinoitunut" -luokitettu kolikko on arvoltaan 2 euroa. Jos kolikossa on käsittelyn jälkiä tai se on kulunut, sillä ei luettelon mukaan ole keräilyarvoa.

1950-luvulla lyödyistä 10 markan kolikoista arvokkaimpia ovat vuoden 1958 rahoista ne, joissa on kapea "1" (1-40 euroa - tämä kolikko on kymmenmarkkasista ainoa, jolle on annettu arviohinta kaikissa kuntoluokissa) ja vuoden 1954 rahat (1-30 euroa).