Kuinka arvokas on 25 pesetan vuoden ´92 Barcelonan Olympialaisten erikoisraha. Haluaisin sen arvon lisäksi tietää myös montako kyseistä kolikkoa Suomessa on…

Kysytty

Kuinka arvokas on 25 pesetan vuoden ´92 Barcelonan Olympialaisten erikoisraha. Haluaisin sen arvon lisäksi tietää myös montako kyseistä kolikkoa Suomessa on. Kolikon toisella puolella on kiekonheittäjä ja rahan keskellä on reikä. Raha on hyvässä kunnossa ja se on painettu vuonna -91. Outoa rahassa on se, että sen toisella puolella oleva kiekonheittäjä on toisin päin kuin kääntöpuolen teksti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kolikoiden keräilyhintoja löytyy teoksesta 2009 Standard Catalog of World Coins 1901-2000, jonka mukaan kiekonheittäjäaiheinen 25 pesetan Barcelonan Olympiarahaa on painettu 150 000 000 kappaletta vuosina 1990-1991. Vuoden 1991 kolikon keräilyarvo vaihtelee 0.20 – 6.50 dollariin kolikon kunnosta riippuen. Virhepainatuksesta ei ole mainintaa. En osaa kuvan perusteella sanoa miten kiekonheittäjän kuuluu olla kolikon kääntöpuoleen nähden. Jos mielestänne kolikossa on jotain outoa, voisitte tiedustella Suomen Numismaatikkoliitosta http://www.numismaatikko.fi/ tai Suomen Numismaattisesta yhdistyksestä http://www.snynumis.fi/ .