Tietoja kirjasta laululipas 1, 1912.

Kysytty

Tietoja kirjasta laululipas 1, 1912.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laululipas 1:n v. 1931 laitoksen johdannossa kerrotaan, että helsinkiläinen antikvariaatin omistaja Joh. K. Lindstedt julkaisi v. 1905 kansanrunokokoelman nimeltä Laululipas. Kokoelmaa koottaessa oli "pidetty tärkeänä ottaa huomioon paraat uusimmat sepitetyt laulut, vanha suomalainen lauluaartehisto ja nykyajan suomalainen kansanlaulu, rekilaulu ja arkkiveisu". Kokoelmaan haluttiin mahdollisimman paljon ennen julkaisemattomia "suomalaisia alkuperäisiä lauluja".

Johdannossa kerrotaan Lindstedtin olleen omintakeinen ja erikoinen persoona, joka oli mieltynyt kansanomaisiin rekilauluihin ja arkkiveisuihin. Kirjakauppiaana hän oli lisäksi havainnut, että suuri yleisö oli kiinnostunut ostamaan "viisutavaraa".

Lindstedt kokoili kansanlauluja mm. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kokoelmista ja täydensi kokoelmaa taiderunoilla. Laululippaan ensimmäisen osan järjestys oli jokseenkin sattumanvarainen. Muihin osiin sovellettiin samanlaista toimitustapaa, ja aineistoa koottiin asianharrastajilta ympäri maata.

Laululippaita arvosteltiin sisältönsä sekavuuden ja kirjavuuden vuoksi, mutta ne myivät hyvin. "Tosiasiallisesti Lindstedt oli lippaillaan päästänyt näkyviin keskeisimmän kansanrunouden, sen ainoan, mikä todella elää ja versoo nykypäivien kansan keskuudessa, ja oli sikäli tullut tehneeksi huomiota ansaitsevan työn."

Laululippaan synnystä ei tällä erää löytynyt muuta tietoa kuin Kalevalaseuran vuosikirja no. 44:sta julkaistu Helli Suomisen artikkeli "Kannakselaiskylän kansanlauluja puolen vuosisadan takaa (s. 260-283), jossa hän mainitsee s. 266 että on toimittanut Laululippaan v. 1931 painoksen tohtori Eino Railolle Professori tarkiaisen suosituksesta, mutta ei ole antanut suostumustaan nimensä käyttämisestä kirjassa: " Olin vakavan kansansivistysjärjestön sihteeri ja epäilin, että nimeni esiintyminen tällaisen kevyehkön julkaisun yhteydessä saattaisi synnyttää joillakin tahoilla väärinkäsityksiä..."

Olemme lähettäneet kysymyksenne edelleen musiikintuntijoillemme SKS:n äänitearkistoon. Täydennämme vastausta myöhemmin, mikäli saamme lisätietoa arkiston puolelta.