Mitähän mahtaa tarkoittaa kirjan "aiheryhmä"? Ystäväni ja minä nimittäin teemme taustatutkimusta yhdestä kirjasta, jonka aiheryhmä on 89.

Kysytty

Hei! Mitähän mahtaa tarkoittaa kirjan "aiheryhmä"? Ystäväni ja minä nimittäin teemme taustatutkimusta yhdestä kirjasta, jonka aiheryhmä on 89.

Vastaus

Vastattu

"Aiheryhmä" on kirjastojärjestelmissä käytettävä koodiluku, joka kattaa usein useampia kirjastoluokituksen ryhmiä. Esimerkiksi aiheryhmä 77 sisältää kaiken pop- ja rock-musiikin, joita on luokituskaavassa lukuisia ryhmiä, ryhmä 79 kaikenkielisen viihde- ja laulelmamusiikin. Aiheryhmä 89 kattaa romaanit, kun esimerkiksi runot ovat aiheryhmässä 87 ja näytelmät ryhmässä 88.

Heikki Poroila