Tietoa Kuuban kriisistä?

Kysytty

Tietoa Kuuban kriisistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Et kysymyksessäsi tarkentanut, mihin tarkoitukseen haet tietoa (esitelmääkö varten?) ja kuinka laajasti. Seuraavassa muutamia viitteitä, joitten avulla pääset ainakin alkuun. Jos tarvitset enemmän tietoa, esim. lehtiartikkeleita, tule kirjaston tietopalveluun, niin haemme viitteitä lisää.

Maailmanhistorian yleisteoksista löytyy lyhyitä selostuksia Kuuban ohjuskriisistä, mm. teoksista Kuohuva vuosisata: osa 9 ja Otavan suuri maailmanhistoria: osa 18.

Robert F. Kennedyn teos 13 päivää kuilun partaalla on yksityiskohtainen selonteko ohjuskriisin tapahtumista ja siihen liittyneistä neuvotteluista.

Iltasanomien historiallisesta lehtiarkistosta löytyy artikkeli Kuuban kriisin kulusta. Löydät artikkelin menemällä Vuosikymmenten uutiset -sivulle, joka löytyy osoitteesta http://www.finhost.fi/iltasanomat_vanhat/vk2/vuoskym.htm. Valikosta klikkaat 1960-luvun, Kuuban kriisi löytyy vuosikymmenen uutisten joukosta.

Ulkoministeriön ylläpitämillä sivuilla Keskellä konfliktia on mielenkiintoista tietoa ja keskustelua maailman konflikteista, osoite on http://global.finland.fi/konflikti/. Kuuban kriisistä siellä on Kim Haldinin lyhyt yhteenveto.