Etsin tiettyä Kuuban vallankumoukseen sijoittuvaa seikkailukirjaa. jossa sisar ja veli seikkailivat vallankumouksen alusta vallan vaihtumiseen saakka. Kirja on…

Kysytty

Etsin tiettyä Kuuban vallankumoukseen sijoittuvaa seikkailukirjaa. jossa sisar ja veli seikkailivat vallankumouksen alusta vallan vaihtumiseen saakka. Kirja on julkaistu Suomeksi ainakin pokkarina, käsittääkseni -60 tai -70 -luvulla. Kirja oli ohuehko, noin 150-200-sivuinen pokkari. Nimestä, kirjailijasta, kustantajasta yms. minulla ei ole käsitystä. Mahtaisiko teosta löytyä tätä kautta?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee ruotsalaisen Sven Wernströmin Kapina (Tammi, 1970). Ruotsinkielinen alkuteos Upproret ilmestyi vuonna 1968.

Keitä olivat aseistetut parrakkaat miehet ylhäällä Kuuban vaikeapääsyisillä vuorilla? Heistä puhuttiin kuiskaten, ja vain silloin kun poliisi ei ollut lähellä. Jotkut nimet olivat kaikkien huulilla: Fidel Castro, Che Guevara. Diktaattori nimitti heitä rosvoiksi, köyhä kansa vapauttajiksi. Tekisivätkö nämä miehet lopun nälästä ja kurjuudesta, sotilaiden ja tilanomistajien mielivallasta?
Sisarukset Manolo ja Beatriz olivat kotoisin niiltä vuorilta missä vallankumous alkoi. Manolo liittyi vuorten vapaustaistelijoihin. Ja pitkäsäärinen mulattityttö Beatriz sai tehtävän, joka oli yhtä tärkeä, mutta kenties vielä vaarallisempi...