Tietoa asiakkuuden hallinnasta. Onko sanalle synonyymia?

Kysytty

Tietoa asiakkuuden hallinnasta. Onko sanalle synonyymia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiakkuudenhallinnan englanninkielinen termi on customer relationship management, josta käytetään lyhennettä CRM. Suomenkielinen kirjoitusasu vaihtelee: asiakkuuden hallinta, asiakkuudenhallinta, asiakkuuksien hallinta ja jopa asiakkuuksienhallinta. Internetissä kannattaa kokeilla Googlella http://www.google.com/ näitä termejä eri taivutusmuodoissa. Esim. asiakkuuksien hallinta tuottaa ainakin yhden mielenkiintoisen linkin Turun kauppakorkeakoulun sivuille.
Asiakkuudenhallinnasta on tulossa uusi kirja (Mäntyneva, Mikko: Asiakkuudenhallinta, WSOY), jonka ennakkotietojen mukaan asiakkuudenhallinta liittyy asiakassuhteiden, laadun, keston ja kannattavuuden kehittämiseen.

Näitä asioita käsitellään mm. teoksissa
-Asiakkuuden arvon lähteillä (WSOY 1999),
-Lehtinen, Jarmo R. ja Storbacka, Kaj: Asiakkuuden ehdoilla vai asiakkaiden armoilla (WSOY 1997)
-Lindroos, Jan-Erik; Seppänen, Tapani; Hannus, Jouko: Strateginen uudistuminen : osaamisen ajan toimintaympäristössä : strategian, kyvykkyyksien ja rakenteiden murros (HM & V Research, 1999)
sekä lehtiartikkelissa Karvonen, Pekka: Myyjien hyväksyntä on vaikea voittaa : Jari Parantainen tietää, että asiakkuudenhallintajärjestelmää ei aina vastaanoteta riemurinnoin. Tietoviikko 2000 3, s. 12-13.