Tiernapoikien tapahtumat

Kysytty

Tiernapojat-nimisessä joulukuvaelmassa Mänkki sanoo, että "Menkää Petlehemiin, Juuttaan maan Taavetin kaupunkiin. Sieltä te löydätte vastasyntyneen poikalapsen kapaloituna makaavan seimessä, jota Herran enkelit vartioitsevat ynnä härkäin ja aasein kanssa". Myöhemmin Herodes sanoo Knihtille, että "Mene myös Petlehemiin, Juuttaan maan Taavetin kaupunkiin ja tapa ja virtaan heitä kaikki kaksivuotiset ja sitä nuoremmat poikalapset, kunnes olet löytänyt sen äsken syntyneen juutalaisen kuninkaan". Miksi Hedores käskee Knihtin tappamaan kaikki alle 2-vuotiaat poikalapset, vaikka hän itse ja myös Mänkki puhuvat siinä vastasyntyneestä lapsesta? Jos Jeesuslapsi olisi jo 2-vuotias, niin eihän hän enää olisi vastasyntynyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raamatun Matteuksen evankeliumissa kuningas Herodes sai tiedon Jeesuksen syntymästä itämaan tietäjiltä, jotka olivat matkalla äsken syntyneen juutalaisten kuninkaan luo näkemänsä tähden johdattamina. Herodes huolestui tästä, tiedusteli tähden tarkkaa ilmestymisaikaa ja pyysi tietäjiä ilmoittamaan, kun lapsi on löytynyt. Jumala kuitenkin varoitti tietäjiä, ja he palasivat omaan maahansa toista kautta. Joosefille ilmestynyt enkeli puolestaan neuvoi tätä pakenemaan perheineen Egyptiin. Kun tietäjien petos selvisi Herodekselle, hän antoi määräyksen tappaa kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat poikalapset. Herodeksella ei ollut tarkkaa tietoa Jeesuksen syntymäajasta, ainoastaan siitä, milloin tietäjät olivat ensimmäisen kerran nähneet tähden. Luonnollisesti kaikkiin näihin tapahtumiin kului myös oma aikansa, eikä Jeesus enää voinut olla vastasyntynyt.

Tiernapoikakuvaelma perustuu pohjimmiltaan keskiaikaisiin raamatullisia tapahtumia kuvaaviin mysteerinäytelmiin, mutta on vuosisatojen varrella muuntunut nykyiseen kansanomaiseen muotoonsa. Sen tapahtumat perustuvat Matteuksen evankeliumiin, mutta niitä on tyylitelty ja tiivistetty.

Lähteet:

Matteuksen evankeliumi: http://raamattu.fi/1933,38/Matt.2.html

Tietoa Tiernapojista Wikipediassa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiernapojat