Miksei Luther ollut ennen Wittenbergiin lähtöä lukenut Uutta testamenttia?

Kysytty

Miksei Luther ollut ennen Wittenbergiin lähtöä lukenut Uutta testamenttia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mistä tämä väite on peräisin? Luther meni luennoimaan Wittenbergin yliopistoon vuonna 1512. Sitä ennen hän oli opiskellut teologiaa ja valmistunut teologian tohtoriksi. Hän oli ryhtynyt munkiksi jo vuonna 1505. Papiksi hänet vihittiin vuonna 1507. Näin ollen Lutherin on pikemminkin pitänyt lukea Uutta testamenttia ennen Wittenbergiin menemistä hyvinkin pontevasti.