Tiedustelisin nimen Sydänmaanlakka historiaa, onko se mahdollisesti suomennos toisesta kielestä vai mistä se on tullut meille?

Kysytty

Tiedustelisin nimen Sydänmaanlakka historiaa, onko se mahdollisesti suomennos toisesta kielestä vai mistä se on tullut meille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luumäellä, lähellä Kannuskoskea ja Valkealan rajaa esiintyy Sdyänmaanlakka sekä talon että kylän nimenä, ja se on siellä juurtunut myös sukunimeksi. Kyseinen talo on peräisin ainakin 1700-luvulta. Nimen alkuosa ilmaisee talon syrjäistä sijaintia. Lisätietoa: Sukunimet / Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala. - Helsinki, 2000.

11 ääntä

Kommentit

Nimi juontaa juurensa kymenlaaksolaiseen Lakkalan kylään.

- Kylä kävi muinoin ahtaaksi Lakan suvulle, jolloin osa kylän väestä muutti korpeen eli sydänmaille. Sukunimi tulee siitä