Otsikko
Tiedustelisin Helsingin kaupunginkirjastojen tuoreimpia koko vuoden lainausmääriä ja vertailuksi ao. tiedot myös parilta aiemmalta vuodelta. Tilastoissa lienee…

Kysytty

Tiedustelisin Helsingin kaupunginkirjastojen tuoreimpia koko vuoden lainausmääriä ja vertailuksi ao. tiedot myös parilta aiemmalta vuodelta.
Tilastoissa lienee erittelyt eri lainattavien materiaalien (kirjat, videto...) osalta? Myös kirjastojen alueittaiset tilastot kiinnostavat lainausmäärien ja myös kävijämäärien osalta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston kokonaislainaus v. 1998 oli 8 622 765 lainaa, joista kirjojen osuus oli 6 480 197, nuottien 101 940, äänitteiden 1 110 525, videoiden 541 694, atk-tallenteiden 41 829, lehtien 243 614 ja muun aineiston 101 529 lainaa. Lisäksi saatuja kaukolainoja oli 1 436 kappaletta. Kirjastokäyntejä kaupunginkirjastossa oli v. 1998 kaikkiaan 6 709 424. Lainaus- ja kävijätiedot, myös sivukirjastotasolla, löydät netissä olevasta Mainio-tietokannasta, jossa on tilastotietoja myös muista Suomen kirjastoista. Mainion osoite on http://mainio.lib.hel.fi. Jos haluat tutustua lainaustilastojen tarkempiin jakoihin eri materiaalien ja sivukirjastojen osalta - ja mahdollisesti vielä eri vuosilta - pyydä kirjastossa käydessäsi nähtäväksesi kaupunginkirjaston eri vuosien tilastokirjoja. Meillä on lisäksi kirjastossa käynnissä projekti, jonka tuloksena saamme - luultavasti vielä tämän vuoden aikana - tilastomme nettiin hyvinkin tarkalla tasolla, mutta valitettavasti siitä ei ole Sinulle vilä tässä vaiheessa apua.