Tiedustelen etunimen Sipri alkuperää. Eräälle 1920-luvulla syntyneelle naiselle nimi oli annettu toisena ristimänimenä, ja jäi minua kiehtomaan.

Kysytty

Tiedustelen etunimen Sipri alkuperää.
Eräälle 1920-luvulla syntyneelle naiselle nimi oli annettu toisena ristimänimenä, ja jäi minua kiehtomaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiehtovaa on erityisesti se, että Sipri on oikeastaan miehen nimi!

Kustaa Vilkuna kertoo Siprin olevan vanha suomalainen kutsumamuoto Sigfridistä. Sigfrid taas on alkujaan muinaissaksalainen nimi, joka muodostuu sanoista ’sig’, voitto, ja ’frid’, rauha. Nimi merkitseekin voittoisaa suojelijaa tai voitolla rauhan tuojaa. Ruotsinmaalla vaikutti 1000-luvulla Pyhä Sigfrid, apostoli ja Ruotsin ensimmäinen piispa, jolla on legendoissa samanlainen asema kuin meidän piispa Henrikillämme. Pyhä Sigfrid näet käännytti yhdessä kuningas Olavi Pyhän kanssa norjalaisia kristinuskoon, mutta ruotsalaisia pakanoita hänen kerrotaan kastaneen yksin. Nimenä Sigfrid onkin ollut varsin suosittu täällä Pohjolassa. (Saksassa Sigfridiä alettiin suosia vasta Wagnerin vuonna 1870 ensimmäisen kerran esitetyn Valkyyria-oopperan ansiosta.) Almanakkaan pääsivät aikoinaan myös kansanomaiset versiot, Siprin ohella esimerkiksi Sipi, Sippo, Sipro, Sipra ja Sihvo. Sigfridin ja Siprin nimipäivää juhlittiin 15. helmikuuta. Nykyisen almanakan mukaan tuolloin muistetaan vain Sipiä.

Sipri on ollut käytössä lähinnä läntisessä Suomessa. Itä-Suomessakin Sipri tunnetaan, mutta siellä se on kansan suussa syntynyt muunnos nimestä Kyprianus. Tämä latinalainen nimi, joka tarkoittaa Kyprokselta tulevaa tai kotoisin olevaa miestä, on kuulunut kuudelle ortodoksisen kirkon pyhälle miehelle.

Lähteet:
Vilkuna, Kustaa: Etunimet. Otava, 2005.
Vilkuna, Kustaa: Suuri nimipäiväkalenteri. Otava, 1969.