Otsikko
Mistä nimi Jaani on peräisin ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä nimi Jaani on peräisin ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jaani on yksi lukuisista Johanneksen lyhennelmistä.

Nimi on voinut hyvinkin muodostua nimistä Jaan tai Jan. Virossa tunnetaan Johanneksesta tuo edellinen muoto Jaan. Suomen ruotsalaisessa almanakassa on puolestaan nimi Jan, joka periytyi meille keskiajalla Ruotsinmaalta. Tuolloin se tosin vielä oli pidemmässä, varhaisemmassa muodossaan Jahan. Suomalainen vastine nimelle on Jani.

Johannes on kreikkalais-latinalainen muoto alkujaan hepreankielisestä nimestä Jochanan, joka merkitsee ’Jumala on armollinen’, ’Jumalan armo’, armonlapsi tai ’Jumalan lahja’.

Pentti Lempiäinen mainitsee Suuressa etunimikirjassaan, että Jaaniksi on joissakin kielissä epämuodollisesti kutsuttu Adriania, Fabiania tai Kristiania.

Lähteet:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. WSOY, 1999.
Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi? Tammi, 1992.
Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus, 2007.