Tiedän, että opetushalitus ei enää ole vastuussa oppikirjojen tarkastamisesta, mutta mikä oli tilanne vuonna 1919? Mikä viranomainen oli silloin vastuussa…

Kysytty

Hei! Tiedän, että opetushalitus ei enää ole vastuussa oppikirjojen tarkastamisesta, mutta mikä oli tilanne vuonna 1919? Mikä viranomainen oli silloin vastuussa oppikirjojen tarkastamisesta ennen niiden julkaisua? Onko teillä mahdollisesti myös tiedossa milloin opetushallitus lakkasi oppikirjojen tarkastamisen Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Opetushallitus luopui oppikirjojen tarkastamisesta vuonna 1992.

”Peruskoulussa, lukiossa tai muissa koulumuodoissa ei ole nykyisin oppimateriaalin ennakkotarkastusta, sillä opetushallituksen suorittama oppikirjojen tarkastus poistui vuonna 1992. Opetuksen järjestäjät päättävät, mitä materiaalia ne käyttävät. Materiaalien tuottajat voivat näin ollen markkinoida tuotteitaan suoraan opetuksen järjestäjille.”

Jean-Michel Kalmbach
Kielten laitos, Jyväskylän yliopisto, Kieliskooppi verkkolehti, Lokakuu 2012

Mitä tulee toiseen osioon kysymyksiä, vuoteen 1919, niin Titta Hujakan tekemässä pro gradussa Historianopetus politiikan ristiaallokossa lainataan Pirkko Rouhiaisen lisensiaattityötä: Taistelu historian kouluopetuksen sisällöstä sortovuosista vuoden 1945 oppikirjapuhdistukseen, seuraavin sanoin:

”Kouluhallituksella oli pitkään merkittävä rooli oppikirjojen suhteen. Uuden oppikirjan käyttöönotto edellytti aina kouluhallituksen hyväksymistä tälle kirjalle. Vasta kouluhallituksen hyväksyntä teki kirjasta virallisen oppikirjan, jota kustantaja saattoi tarjota kouluille. Oppikirjojen hyväksyminen oli siirtynyt senaatilta kouluylihallitukselle jo ennen vuosisadan vaihdetta. Oppikirjojen hyväksymismenettelystä määrättiin vuoden 1866 kansakouluasetuksen 12. pykälässä ja vuoden 1872 koulujärjestyksen 80. pykälässä. Ruotsissa oppikirjojen ennakkotarkistus alkoi vasta vuonna 1940.” https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/12148

Myös Kouluhallituksen julkaisemassa teoksessa: Kertomus Suomen kansakoulutoimen kehityksestä: lukuvuosina 1910-1915 sanotaan näin:

Kiertokirjeessään helmikuun 6 päivältä 1912 kaikille maaseudun ja kaupunkien kansakoulujen tarkastajille kehoitti Ylihallitus heitä valmistamaan ja Ylihallitukseen lähettämään luettelon luku- ja oppikirjoista, joita kussakin aineessa käytetään itsekunkin tarkastajan valvonnan alaisissa kansakouluissa. Sittekun vaaditut tiedot olivat saapuneet lähetti Ylihallitus huhtikuun 30 p. 1912 kaikille sekä maaseudun että kaupunkien kansakoulujen tarkastajille kirjelmän ohella luettelon käytettäviksi hyväksytyistä oppi- ja lukukirjoista sekä kehoitti tarkastajia soveliaalla tavalla niin toimimaan, että mainittu luettelo oppi- ja lukukirjoja ylempiin kansakouluihin valittaessa tulee huomioon otetuksi. Samaha kehoitettiin tarkastajia täydentämään mainittua luetteloa niiden ilmoitusten mukaan, joita Ylihallitus vastedes kustakin kansakoulun oppi- ja lukukirjan hyväksymisestä oli heille toimittava. Kansakouluasetuksen 12 §:n 5:nnen kohdan mukaan ovat uudet oppikirjat Ylihallituksen hyväksyttävät, ennenkuin niiden käyttäminen opetuksessa on sallittu. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/95739/xkansak_a_1910-1915_1919_dig.pdf?sequence=1

Vuotta 1919 ei erikseen mainita/korosteta, mutta tekstien pohjalta sanoisimme, että kouluylihallitus vastasi oppikirjojen tarkastamisesta noihin aikoihin. Oppikirjan historiasta voi lukea lisää kirjasta Häkkinen: Suomalaisen oppikirjan vaiheita, mutta kirjassa ei perehdytä tarkemmin oppikirjojen tarkastamisprosessiin.

.