Tervehdys! Työskentelen erityisopettajana, ja tarvitsisin kirjavinkkejä oppilailleni. Olisin todella kiitollinen, jos voisitte suositella heille luettavaksi…

Kysytty

Tervehdys!

Työskentelen erityisopettajana, ja tarvitsisin kirjavinkkejä oppilailleni. Olisin todella kiitollinen, jos voisitte suositella heille luettavaksi muutamia kirjoja ottaen huomioon seuraavat tarpeet:
- kirjoja 12-vuotiaille tytöille ja pojille
- s2-oppilaita, suomen kielen sanavarastossa vielä paljon puutteita

Mitä kirjoja suosittelette? Toivon jotain pienehköä "täsmäsuosituslistaa". Kiitos paljon!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olikin haasteellinen kysymys...
Selkokirjat ovat tietysti hyviä, mutta niiden aiheet ovat usein joko liian aikavia tai liian lapsellisia.
Löysimme lastenkirjastonhoitajan kanssa muutaman uuden ja kivan, molemmille sukupuolille sopivan kirjan:
Marita Hauhia ja Anne Randen: Emman ja Eetun yllätyslöytö (kirja saatavissa myös Arabia-suomi version)
Maria turtschaninoff:Helsingin alla (fantasia)
Jaana Levola: Heppapoika
eemu Saarinen: Pallosankari Unski (voi olla tytöisäkin hauska)

Aikuisten selkokirjoista voisi Viheliäinen Vihtahousu voisi olla mahdollinen (tosin saattaa olla pelottava. sisältää suomalaisia kummitustarinoita)

Helppolukuisista kirjoista voisi Kahjo kouluni -sarja sopia vielä 12 vuotiaillekin.
Nadja Fendrich: Nuoli urhea kilpaauto olisi kenties pojista kiintoisa.
Wil Huygen: Suuri tonttukirja on satujen ystävälle kiva elämys.