Terve Kalajoen Raution kylässä on paikka nimeltä Tyttäre. Mistähän nimi juontaa? Ylivieskan Ojakylällä taas mäenharja nimeltään Kesutusmäki. Mitä tai mikä on…

Kysytty

Terve
Kalajoen Raution kylässä on paikka nimeltä Tyttäre. Mistähän nimi juontaa?
Ylivieskan Ojakylällä taas mäenharja nimeltään Kesutusmäki. Mitä tai mikä on kesutus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kesuttaa löytyi Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) Suomen murteiden sanakirjasta http://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=kesuttaa&type=m&sms_id=SMS_97… : kesuttaa = kesyttää  1. tehdä kesymmäksi 2. auttaa jkta voittamaan ujoutensa, toista kohtaan tuntemat pelkonsa, ennakkoluulonsa; totuttaa olemaan jkn seurassa; suostutella. Kotuksen asiakaspalvelun https://www.kotus.fi/palvelut/neuvontapuhelimet vastaus :

Kalajoen Raution kylän Tyttäre-nimestä:

MML:n Karttapaikan mukaan Tyttäre on nykyisin pellon nimenä Kalajoella.

Nimiarkiston paikannimikokoelmissa on vuodelta 1971 keruutieto ko. nimestä Tyttäre. Paikan kerrotaan olleen alun perin luonnonniitty Vääräjoen rannalla ja Tyttäre-nimeä on käytetty kansanomaisesti myös alueella olevasta Hongiston tilasta. Niitynnimeä on arveltu käytetyn jo 1800-luvulla ja sen tulleen jonkun tytön mukaan. Nimeen sisältyneekin sana tytär ja nimi on alkuaan voinut olla asussa Tyttärenniitty. Tästä nimestä olisi sitten lohjennut käyttöön alkuosa Tyttäre.

Ylivieskan Ojakylän Kesutusmäki-nimestä:

Nimiarkiston paikannimikokoelmissa mainitaan Ylivieskan Kesutusmäestä, että se on aikoinaan ollut nuorten kokoontumispaikka, "nuorekki oikeim piirileikkijä meni". Nimeä on selitetty näin: "siinä on -- kesutettup pojat tyttöjä ja tytöt poikija” (kokoelmatieto vuodelta 1973). Kesutusmäki-nimi on ollut jo vuoden 1955 peruskartassa.