Otsikko
Tehtiinkö kastraattilaulajia muissakin maissa kuin Italiassa?

Kysytty

Tehtiinkö kastraattilaulajia muissakin maissa kuin Italiassa?

Vastaus

Vastattu

Kastraattilaulajia oli myös muissa maissa kuin Italiassa. Tiedämme, että heitä oli jo Bysantin valtakunnassa. 1550-luvulta alkaen kastraattilaulajia alkoi olla myös Länsi-Euroopan maissa, esimerkiksi Württembergin ruhtinaskunnassa, Wienissä ja Dresdenissä. On luultavaa, että he olivat alun perin italialaisia. Näyttää siltä, että kastrointia ja laulajien koulutusta tehtiin lähinnä Italiassa.

Kastraatio esti pojan normaalin kehityksen mieheksi, jolloin pojan kurkunpää ei myöskään kehittynyt luonnollisesti. Joskus tämä tarkoitti sitä, että murrosikää edeltävän ajan kirkas ja heleä ääni säilyi myös aikuisuuteen. Joskus pojan ääni katosi täysin. Ylipäätään toimenpide aiheutti aina suurta inhimillistä kärsimystä.

Lähde:

Vanherle, F. P.: Castrati: the history of an extraordinary vocal phenomenon and a case study of Handel’s opera roles for Castrati written for the First Royal Academy of Music (1720-1728), University of Texas at Austin 2002.