Ovatko kaikki Teakista näyttelijäntaiteesta valmistuneet hyviä laulajia? Onko Suomessa ylipäätään alan koulutuksen saaneita näyttelijöitä jotka eivät ole hyviä…

Kysytty

Ovatko kaikki Teakista näyttelijäntaiteesta valmistuneet hyviä laulajia? Onko Suomessa ylipäätään alan koulutuksen saaneita näyttelijöitä jotka eivät ole hyviä laukajia? Vaaditaanko näyttelijältä laulutaiyoa ja musikaalisuutta? Jos ei ole laukutaitoa, onko varmaa, että ei pääse opiskelemaan näyttelijäntaidetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Musiikki ja laulu kuuluvat näyttelijäntyön aineopintoihin yhdessä monipuolisen liikunnan, näyttelijäntyön perusteiden sekä äänenkäytön ja puheen opintojaksojen kanssa. Musiikkiin ja lauluun kuuluu henkilökohtaista laulunopetusta ryhmässä toteutettavien musiikinkurssien lisäksi ja äänenkäyttöä opiskellaan lukuisilla puhekursseilla. Esimerkiksi vuonna 2014 näyttelijäntyön koulutusohjelman kandidaatin tutkintoon kuului 25–26 yksityislaulutuntia vuodessa kolmen vuoden ajan.

Tiina Korkiainen: Ääni-instrumentti näyttelijän työkaluna https://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/6655/maisterin_tutkielma…

Näyttelijöiden laulutaidoissa on suuria tasoeroja, toteaa laulunopettaja Riitta Keränen oheisessa verkkoartikkelissa. Etenkin musiikkiteatterin produktioissa hyvä laulutaito olisi toivottavaa.

https://kulttuuritoimitus.fi/artikkelit/artikkelit-kulttuuripolitiikka/…